ماهیت آزمایشگاه
آزمایشگاه فناوریهای پیشرفته یادگیری همراستا با مفهوم «یادگیری فناورانه»، بر استفاده از فناوری به عنوان یک ابزار مؤثر در بهینهسازی و پشتیبانی از فرآیند یادگیری اشاره دارد. بنابراین، ضروری است که این ابزار متناسب با نظریهها و چهارچوبهایِ تعریفشده در حوزه یادگیری باشد. به عبارت دیگر، نظریههای یادگیری چگونگی طراحی و استفاده از فناوری در حیطه یادگیری را تعریف میکنند. «یادگیری فناورانه» این نکته را متذکر میشود که مسئله صرفا این نیست با کمک فناوری چه میتوانیم در یادگیری انجام دهیم. مهمتر آن است چگونه به فناوری شکل میدهیم؛ آیا با اتخاذ یک رویکرد منفعل و تقلیدی (Adoptive) فناوری را همانگونه که هست، برای مدت زمان کوتاهی در محیطهای یادگیری میپذیریم و پس از آن به روالهای سنتی باز میگردیم یا مواجهای نوآورانه (Adaptive) و هدفمند خواهیم داشت و پتانسیلهای آن را متناسب با نیازهای محیط یادگیری شخصیسازی نموده و ارتقاء میدهیم. در نتیجه، در «یادگیری فناورانه»، اهمیت تامل بر بنیانهای نظریِ یادگیری و ترکیب آن با پتانسیلهای فناوری نهفته است.
نگاهی بر چشمانداز «فناوریهای پیشرفته یادگیری»
«آزمایشگاه فناوریهای پیشرفته یادگیری» همراستا با تجارب آزمایشگاههای پیشرو همچون آزمایشگاه فناوری و یادگیریِ دانشکده آموزش دانشگاه استنفورد ، دانشگاه نوتردام اندیانای آمریکا ، دانشکده آموزش و توسعه انسانی مینه-سوتا ، دانشگاه ایالتی علم و فناوری آیوا ، یک آزمایشگاهِ فعال در زمینه فناوری و یادگیری با ماهیتی چندرشتهای و پژوهش محور است که سعی دارد راهحلهای فناورانهای را برای بهبود محیطهای یادگیری رسمی، غیررسمی، و مهارتآموزی، طراحی و ارزیابی نماید. در واقع، آزمایشگاه «فناوریهای پیشرفته یادگیری» جامعهای از متخصصان موضوعی و پژوهشگران است که بر «عینیتبخشی به ایدهها و پروژههای تحقیقاتی» نیز متمرکز است. ضمن اینکه، بر استفادههای کاربردی از فناوریهای نوین در مطالعات و پژوهشهای یادگیری و عمل آموزش تاکید دارد. به این معنا، این آزمایشگاه میتواند بستری برای آزمون بنیانهای نظری و حل مسائل دنیای واقعی نیز باشد. بر همین اساس، مکانی برای نوآوری، مکاشفه، و به اشتراکگذاری دانش و تجارب نیز هست که «استانداردسنجی محصولات فناورانه» را بعنوان هدفی متعالیتر دنبال میکنند.
ساختار چندرشتهای آزمایشگاه فناوریهای پیشرفته یادگیری
حوزه خدمات آزمایشگاه