آزمایشگاه بازی و فناوری­های پیشرفته یادگیری هم راستا با مفهوم «یادگیری فناورانه»، بر استفاده از فناوری به عنوان یک ابزار مؤثر در بهینه‌­سازی و پشتیبانی از فرآیند یادگیری اشاره دارد. بنابراین، ضروری است که این ابزار متناسب با نظریه‌­ها و چهارچوب­هایِ تعریف­ شده در حوزه یادگیری باشد. به عبارت دیگر، نظریه‌­های یادگیری چگونگی طراحی و استفاده از فناوری در حیطه یادگیری را تعریف می­کنند. «یادگیری فناورانه» این نکته را متذکر می­شود که مسئله صرفا این نیست با کمک فناوری چه می­توانیم در یادگیری انجام دهیم. مهم­تر آن است چگونه به فناوری شکل می­دهیم؛ آیا با اتخاذ یک رویکرد منفعل و تقلیدی (Adoptive) فناوری را همانگونه که هست، برای مدت زمان کوتاهی در محیط­های یادگیری می­پذیریم و پس از آن به روال­های سنتی باز می­گردیم یا مواجه­ای نوآورانه (Adaptive) و هدفمند خواهیم داشت و پتانسیل­های آن را متناسب با نیازهای محیط یادگیری شخصی­سازی نموده و ارتقاء می­‌دهیم. در نتیجه، در «یادگیری فناورانه»، اهمیت تامل بر بنیان­های نظریِ یادگیری و ترکیب آن با پتانسیل­های فناوری نهفته است.